6 november 2017
In het kader van het thema ‘Groeiende organisaties door bloeiende medewerkers', interviewt SAM-redactielid Sarah Schendeler werkgevers binnen het SAM Netwerk. Aan het woord ProRail.
In een persoonlijk interview met HR-professionals bespreekt Sarah beleid en ervaringen. De verschillende interviews publiceren we in ons Magazine. De praktische inzichten vanuit deze interviews en de workshop koppelen we aan theorie over duurzame inzetbaarheid en bundelen we tot ons eerste SAM Paper. Tijdens de netwerkbijeenkomst van februari 2018 vindt de presentatie daarvan plaats.
“Maak van je passie je werk en je hebt het mooiste beroep van de wereld.”
Ik ontmoet Marja Creemers in ‘De Inktpot’: een reusachtig groot en onverwoestbaar bakstenen gebouw in Utrecht. Aan de ene kant prachtig met Jugendstil elementen, aan de andere kant bombastisch en inflexibel. Een mooie metafoor voor de organisatie ProRail: voornamelijk hoger opgeleide professionals, die verantwoordelijk zijn voor een duurzaam, veilig, betrouwbaar en punctueel spoor. De omvangrijke organisatie met een lange ambtelijke traditie is net als het gebouw een inflexibele kolos die moeilijk in beweging te krijgen is. Toch is dat gelukt in de afgelopen jaren! ProRail beweegt van werken volgens hiërarchie en protocollen naar werken vanuit ondernemerschap en doen.
Welke groei-ambitie heeft de organisatie?
Marja Creemers, adviseur in mobiliteit en duurzame inzetbaarheid, vertelt: “We komen uit een periode waarin 600 fte bezuinigd moest worden. Toen hadden we geen groei-, maar een krimpambitie. Toch hebben we door deze operatie een ontwikkeling doorgemaakt. Het primaire gedachtegoed, wat heeft de medewerker aan kennis en kunde in huis, is verruimd met het meer optimaal benutten van de talenten van medewerkers in het werk.
Dat hebben we gedaan door eerst bewustwording te creëren bij managers en medewerkers. Het benutten van de kwaliteiten van medewerkers is namelijk een belangrijk onderdeel in het ervaren van plezier in je werk. De basis voor organisatiesucces hangt nauw samen met werkplezier, want het hebben van werkplezier maakt de medewerkers leergieriger, creatiever, productiever en zelfverzekerder.
Door deze beweging zijn meer mensen ‘op hun plek’ gekomen. Voor de medewerkers die buiten hun eigen afdeling hun talenten naar verwachting beter konden ontplooien, boden we ‘veilige’ probeermogelijkheden: interne werkervaringsplaatsen op een andere afdeling en externe mogelijkheden om een periode te kunnen werken bij één van onze netwerkpartners. De veiligheid bestond uit een terugkeergarantie. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat iedereen de kans werd geboden om naar een gewenste plek te gaan ontwikkelen, door of uit te stromen.
De positieve ervaring die we hebben opgedaan met het sturen op talenten en kwaliteiten, en niet alleen op kennis en kunde (want die kunnen worden bijgespijkerd), loopt door in onze huidige ambitie: onze medewerkers in hun kracht zetten en ze van daaruit verantwoordelijkheid laten nemen, niet alleen in hun huidige werk, maar ook in hun verdere loopbaanontwikkeling.”
Heeft de organisatie een visie op de ontwikkeling van medewerkers in relatie tot deze ambitie? Wat is de essentie daarvan?
“We zijn deze visie momenteel aan het vertalen in een andere functionerings- en beoordelingsstructuur. Dit jaar is een proefjaar, waarin we afstappen van het traditionele model. De medewerker en manager bepalen nu zelf hoe het gesprek wordt ingestoken. Het in contact komen en in gesprek zijn met elkaar over thema’s als toekomst, ambitie, taakvolwassenheid, inzetbaarheid, ontwikkeling en gedrag zijn belangrijke uitgangspunten daarbij. Er zijn vijf hulpvragen, die de manager ter ondersteuning kan, maar niet hoeft te gebruiken tijdens dit gesprek. De intentie is, dat bij een positieve evaluatie van dit proefjaar, wij ook de beloningsstructuur hierop gaan aanpassen.”
[caption id="attachment_10875" align="alignright" width="300"]
Marja Creemers[/caption]
Is het gezondheidsbeleid van ProRail curatief, preventief en/of gericht op het optimaal benutten van het potentieel van de medewerkers?
“Er zullen altijd mensen ziek worden, dus curatief beleid zal altijd blijven bestaan. Onze nadruk ligt, in het verlengde van onze visie, op preventie en amplitie; het versterken van iemands potentieel. We willen er bijvoorbeeld tijdig zicht op krijgen wanneer het beroep van treindienstleider – die 24/7 zeer verantwoordelijke diensten draait – te zwaar voor iemand wordt. We kunnen dan op een bepaald moment preventief zoeken naar andere mogelijkheden voordat iemand ziek uitvalt.
Online hebben we de ‘fit@werkscan’ die goed bezocht wordt. Medewerkers vullen vragen in over vier, door ProRail vastgestelde, pijlers in relatie tot duurzaam inzetbaarheid:
- Fysieke vitaliteit
- Mentale vitaliteit
- Mobiliteit
- Vakmanschap